VIIVIN TARINA: JYSKIN KEHITTYMISMAHDOLLISUUDET KIEHTOVAT

Lukiolainen Viivi Venänäinen etsi opintojen ohelle työpaikkaa. JYSKin monipuoliset tehtävät kiinnostivat ja harjoittelupaikka löytyi Keravan JYSKistä 2021. Nyt lukiosta valmistunut Viivi jatkaa Keravan apulaismyymäläpäällikkönä.

– Työpaikkoja selatessa JYSK erottui kaupan-alan työpaikoista monipuolisuudellaan.  Minua kiinnostaa myös kodin sisustaminen, ja JYSKin asiakkaana minulle olikin muodostunut jonkunlainen käsitys siitä, mitä JYSKissä myydään ja millainen työpaikka JYSK olisi.

– Olin etsimässä uutta työpaikka, kun Keravan JYSKissä avautui osa-aikainen myyjän paikka. Keravalaisena päätin hakea. Tein aluksi töitä lukion ohessa noin 16-20 tuntia viikossa. Aloin tykkäämään tästä työstä, joten abi vuosi meni JYSKillä työskennellessä. Heti kun kurssit oli saatu päätökseen, ja jäljellä oli enää vain ylioppilaskirjoitukset, viikkotuntini nostettiin 25-30 tuntiin. Kun viime vuoden keväällä meidän myymälässä vapautui apulaismyymäläpäällikön paikka päätin pienen epäröinnin jälkeen hakea paikkaa. Huhtikuussa 2022 minusta tuli Keravan myymälän apulaismyymäläpäällikkö.

Rauhallinen ja perusteellinen perehdytys 

Viivin perehdytys alkoi REDIn ja Forumin JYSKissä, jossa henkilökunnalla oli hyvin aikaa perehdyttää.

–  Minulla perehdytys sujui todella hyvin. Perehdytys saatiin järjestettyä todella onnistuneesti, vaikka kesä on todella kiireistä aikaa. Sain rauhassa perehtyä itse työhön ja tehdä tarvittavat verkkokurssit. Jo parin viikon jälkeen peruskäytännöt tulivat tutuiksi, osasin käyttää kassaa ja muita JYSKin järjestelmiä. Keravan myymälän siirtyessä minulla oli perustaidot jo hyvin hallinnassa, ja pääsin opettelemaan isomman myymälän käytännön juttuja. Olen todella tyytyväinen perehdytyksen kokonaisuuteen. Minut huomioitiin työntekijänä ja sain aina apua kysyttäessä.

JYSK on myyntihenkisten työpaikka

JYSKissä ei tarvita aikaisempaa kokemusta asiakaspalvelusta tai myyntityöstä. Kuuluisa halu ja into oppia riittää. Myynti ja asiakaspalvelu JYSKissä on asiakkaiden kohtaamista ja kuuntelua ja taitoa löytää ratkaisu asiakkaille.

– Minun mielestäni myyntihenkisellä henkilöllä on sellainen myyntiasenne, joka kumpuaa ihmisen sisältä. Se on halua tehdä ihmisten kanssa töitä.

Myynnin ja asiakaspalvelun salat ja taidot opitaan JYSKissä kokeneimpien avulla ja toisilta oppien. Kohtaamiset asiakkaiden kanssa kehittävät myyjän ja asiakaspalvelijan sosiaalisia taitoja sekä auttavat ymmärtämään asiakkaiden tapoja toimia ja tehdä päätöksiä.

Myymälätiimi vastaa yhdessä, että myymälä on aina siisti ja inspiroiva. Erilaisten myymälämiljöiden esillepanot ja tuotekuormien purut kuuluvat myös myyjän tehtäviin. JYSKissä työ on vaihtelevaa, eikä yksikään päivä ole samanlainen.

– Viihdyn JYSKissä, koska täällä on niin paljon erilaisia työtehtäviä. Täällä ei ole koskaan tylsää! Tykkään työn monipuolisuudesta, kiireestä ja nopeasta temposta. Hyvä työporukka ja tiimi on kyllä iso osa myös sitä, että täällä viihtyy.

–  Suosittelen työtä JYSKissä kaikille ulospäin suuntautuneelle tyypeille, jotka ovat energisiä ja sosiaalisia ja nauttivat kiireestä. Täytyy olla myös valmis laittamaan itsensä likoon ja nauttia tietysti asiakaspalvelusta.

Opiskelu ja uudet haasteet kiinnostavat

Viivi on tyytyväinen tällä hetkellä nykyiseen toimenkuvaansa. Uudet haasteet ja opiskelut kuitenkin siintävät nuoren naisen mielessä.

– Olen tällä hetkellä tosi tyytyväinen tähän apulaismyymäläpäällikön rooliin. En näe mahdottomana ajatuksena, että etenisin myymäläpäälliköksi tai myymäläpäällikköharjoittelijaksi. Seuraavan kahden vuoden aikana suunnitelmissa on tradenomin opinnot. Katsotaan, miten kaikki asiat etenevät. Haluan jatkaa opintoja, enkä sulje mitään mahdollisuuksia pois. 

VIIVIN VINKIT TULEVILLE JYSKILÄISILLE

  • Ota työsi tosissasi, mutta älä liian vakavasti: Älä stressaa, vaikka et heti opi kaikkea.
  • Tee aina parhaasi: Työn oppiminen vaatii keskittymistä ja panostusta sinulta itseltäsi.
{"items":{"6e3a519f-2d81-4ff4-aef7-8b352627bf7f":[{"x":"0","y":"0","width":"12","height":"6"}]},"settings":{"6e3a519f-2d81-4ff4-aef7-8b352627bf7f":{"always_show_resize_handle":false,"float":false,"cell_height":50,"height":0,"vertical_margin":0,"width":12,"field_id":"6e3a519f-2d81-4ff4-aef7-8b352627bf7f","cellHeight":50,"verticalMargin":0,"alwaysShowResizeHandle":false,"itemClass":"grid-stack-item","placeholderClass":"grid-stack-placeholder","placeholderText":"","handle":".grid-stack-item-content","handleClass":null,"auto":true,"minWidth":768,"staticGrid":false,"_class":"grid-stack-instance-2067","animate":false,"resizable":{"autoHide":true,"handles":"se"},"draggable":{"handle":".grid-stack-item-content","scroll":false,"appendTo":"body"},"disableDrag":false,"disableResize":false,"rtl":false,"removable":false,"removableOptions":{"accept":".grid-stack-item"},"removeTimeout":2000,"verticalMarginUnit":"px","cellHeightUnit":"px","disableOneColumnMode":false,"oneColumnModeClass":"grid-stack-one-column-mode","isNested":false}}}